يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
۳
کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز:

پاکستان همسایه بسیار مهم در حوزه جغرافیایی ایران است؛ اکثریت مسلمان؛ علاقمند به اهل بیت و انقلاب اسلامی/ همکاری دو کشور می‌تواند طلیعه‌ای جدید در توسعه امنیت همه جانبه باشد/ پرجمعیت‌ترین همسایه ایران می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ما باشد/ پاکستان به انرژی ایران نیازمند است/ همکاری ایران و پاکستان برای ساماندهی اوضاع افغانستان مهم است

چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 877899
کارشناس ارشد مسائل منطقه، گفت: شاید نتوان هیچ یک از کشورهای اروپایی را با پاکستان برای جمهوری اسلامی مقایسه کرد.
پاکستان همسایه بسیار مهم ایران است؛ اکثریت مسلمان؛ علاقمند به اهل بیت و انقلاب اسلامی/ پرجمعیت ترین همسایه ایران می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ما باشد/ پاکستان به انرژی ایران نیازمند است/ همکاری ایران و پاکستان برای ساماندهی اوضاع افغانستان مهم است
گروه بین الملل جهان نيوز: سید رضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز با اشاره به اینکه مسئله گسترش و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه یکی از مهمترین سرفصل‌های سیاست خارجی دولت آقای رئیسی است، اظهار داشت: دولت سیزدهم، دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی در ارتباط با این راهبرد اساسی در طول حدود دو و نیم سال گذشته فعالیت‌های قابل توجهی را انجام داده‌اند.
 
وی با بیان اینکه وزن و جایگاه کشورهای همسایه در موضوع گسترش و تعمیق روابط برای ایران تفاوت‌های قابل توجهی دارد، گفت: نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی یکی از مسائل مهم و اساسی دیپلماسی کشور محسوب می‌گردد.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به نقاط مشترک فراوان بین دو ملت ایران و پاکستان، تاکید کرد: پرجمعیت‌ترین کشور همسایه ایران با وسعتی قابل توجه که اکثریت قریب به اتفاق آنان مسلمان، دوستدار اهل‌بیت(ع) و علاقمند به انقلاب اسلامی هستند. لذا پاکستان کشوری بسیار مهم در حوزه جغرافیایی کشورهای همسایه ایران محسوب می‌شود که مطمئناً این کشور نیز از ظرفیت‌های قابل توجه جمهوری اسلامی بهره خواهد برد.
 
صدرالحسینی با بیان اینکه فصل جدیدی در روابط ایران و پاکستان در حال رقم خوردن است، گفت: سفر اخیر آقای رئیسی به این کشور بسیار با اهمیت بود و می‌تواند زمینه ارتباطات متعدد جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را فراهم آورد.
 
وی با اشاره به اینکه حتما مسئله مهم توسعه امنیت در منطقه باید توسط کشورهای موثر در منطقه انجام گیرد، بیان کرد: همکاری ایران و پاکستان می‌تواند طلیعه‌ای جدید در منطقه در مسیر توسعه امنیت همه جانبه تلقی گردد و نقطه تلاقی این موضوع می‌تواند کشور دوست، برادر و همسایه افغانستان باشد که مطمئناً برای سامان دهی سیاسی، اجتماعی و امنیتی این کشور نیز همکاری ایران و پاکستان مهم است.


کارشناس ارشد مسائل منطقه درباره ظرفیت‌های گسترده موجود در پاکستان، گفت: در میان کشورهای همسایه برای واردات کالاهای ایران و همکاری‌های دو یا چند جانبه قطعاً پاکستان نقش بسیار قابل توجه دارد و شاید نتوان هیچ یک از کشورهای اروپایی را با پاکستان برای جمهوری اسلامی ایران مقایسه کرد.

صدرالحسینی با بیان اینکه می‌توان بازارهای بسیار خوبی را برای محصولات تولید ایران در بازار بکر و کمتر مورد توجه قرار گرفته پاکستان پیدا کرد، خاطرنشان کرد: امروز پاکستان می‌تواند بخش قابل توجهی از محصولات غذایی، کشاورزی و صنایع ایران را به خوبی جذب کند. بخش خصوصی در این رابطه مسئولیت بزرگی دارد که نهادهای دولتی می‌توانند زمینه صادرات را برای بخش خصوصی فراهم کنند.
 
وی در پایان با اشاره به نیاز روز افزون پاکستان به انرژی، بیان کرد: همسایه شرقی ما به منابع و انرژی ایران نیاز جدی دارد چراکه دارای هیچ منبع انرژی کانی(نفت و گاز) نیست. ضمناً در حوزه‌های تکنولوژی از جمله تکنولوژی هسته‌ای، صنعتی و پزشکی زمینه کار مشترک برای دو کشور می‌تواند فراهم گردد.
https://jahannews.com/vdcf1edc1w6deca.igiw.html
jahannews.com/vdcf1edc1w6deca.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کلا توسعه روابط با همسایگان در اولویت تجارت خارجی باید باشد
Iran, Islamic Republic of
۲۵۰ میلیون مسلمان،همسایه ،مناسبات باید زودتر از این بایستی توسعه پیدا میکرد
امان از دست دشمنان که نمیگذارند با همسایه ها خوب باشیم
علی
United Kingdom
ریسی بت شکن عزیز ملت ایران دوستت داریم